Commodore C-64

Commodore 64

Datum vypuštění:

1982

Procesor:

MOS 6510

Kmitočet procesoru

0,985 MHz ,

RAM:

64 KByte

ROM:

20 KByte Basic V2.0

OS:

C64 Kernal

Grafický čip:

VIC 6566/6567/6569

Rozlišení v textovém režimu:

40 x 25

Grafické módy:

320 x 200 (monochrom), 160 x 200 (16 barev)

Barvy:

16

Zvukový čip:

SID 6581

Zvuk:

3 kanály, mono

Klávesnice:

standardní, QWERTZ, 66 kláves

Disketové jednotky:

Commodore 1541, 1570,1571 a 1581

Porty:

1 x IEC (seriový), 1 x Userport, 1 x Modulport (sběrnice), 1 x Audio/Video, 1 x RGBI, 1 x HF, 1 x Datasette, 2 x Joystick

 

Commodore 64 legenda legend 17 až 22 miliónů prodaných jednotek - takové jsou odhady. C64 můžete i dnes koupit jako herní konzoly v některých asijských státech. V době Sinclair ZX Spectrum a Atari XL přichází firma Commodore se svým příspěvkem do bitvy o ovládnutí trhu 8mi bitů. Procesor MOS 6502 (později 6510 a 8510), 64kB RAM, zákaznické obvody SID a VIC, vynikající možnosti rozšíření (vyvedená sběrnice, programovatelný 8bitový USER PORT, připojení až 4 disketových jednotek atd.) jsou základní charakteristiky. Úspěch vytvořily ale dva obvody SID a VIC. SID - jednoznačně nejlepší zvukový chip 8mi bitů obsahující 3 kanály + jeden šumový, každý kanál může mít svoji obálku, svoje nastavení filtrů, rozsah 6oktáv, A/D převodník do 12kHz - prostě paráda (FM syntéza standardního SoundBlastera má sice 11hlasů, ale zní daleko hůř). Dodnes nejsou známy všechny funkce tohoto skvělého chipu (zejména z důvodu jistých problémů s některými funkcemi filtrů - oficiálně nejsou popsány a neexistují :)), proto nelze říci, že existuje stoprocentní emulace tohoto obvodu, existuje však ISA karta s originálním SID6581. Obvod existoval v několika provedeních od prvního SID6581 po SID8580, chipy jsou totožné až na nastavení "problematických" filtrů, fajnšmekři tvrdí, že nic se nevyrovná zvuku SID6581 (8580 nemá zvuk tak syrový). Tento brouček se dostal i do žebříčku nejdůležitějších chipů pro lidstvo. Jestliže SID představoval revoluci ve zvukové oblasti, pak VIC v oblasti grafiky. Je mi jasné, že v dnešní době true coloru a GeForce 3 se 16 barev a max. rozlišení 320x200 bodů zdá málo, ale v roce 1982 se to rovnalo skoro zázraku. VIC měl hardwarovou podporu spritů, šikovný způsob adresace paměťového prostoru, několik grafických módů a hlavně rychlost! Jestliže CPU v C64 běželo na 0,957MHz pak VIC na 17MHz! Jestliže si pustíte na C64 Turricana II, R-type, nebo vynikající demo Second Reality bude Vám vše jasné. Díky tzv. FLI modu se na C64 dalo zobrazit až 80barev najednou, je sice málo programů které tuto možnost využívají, ale nají je lze např. Hollywood Poker Pro. C64ka se nejčastěji rozšiřovala pomocí tzv. cartridge, což byl modul obsahující romku s určitým specifickým SW (nejrozšířenější byl Final Cartridge III s grafickým souborovým managerem, turbo funkcí pro floppy i kazatový magnetofon, další byl např. Action Replay). Samozřejmě mimo modulů s ROMkou existovaly i moduly RAMdisku (originál Commodore až 640kB), modul hodin, modul pro připojení HDD apod. Zajímavým rozšířením je modul SuperCPU zrychlující C64ku 20x s zachováním vynikající kompatibility. K C64 šlo a jde připojit snad vše :)) tiskárny s rozhraním Commodore, Centronics přes User Port, 5,25 a 3,5 floppy jednotky, modemy, roboty, světelné pero, myš, joystick digitální i analogový. C64 měla ještě jedno velký plus, které z ní udělalo legendu - software. Ohromné množství SW ze všech oblastí - tisíce her, kancelářský SW, různé programovací jazyky, dema a GEOS. GEOS - grafický operační systém stylu Aplle, jednoduše okna na 8mi bitu a funkční. Pro práci s GEOSem jste potřebovali disketovou jednotku (doporučeny byly dvě nebo RAMdisk), ale pak jste před sebou měly výkonný a pružný OS s grafickým ovládacím prostředím. Nové programy už dnes nevznikají s výjimkou dem, demoscéna byla  na C64 jednoznačně nejrozšířenější (většina skupin později přešla na Amigu). Samozřejmě i C64 měla několik vad na kráse. Především Basic 2.0 v ROMce byla velice primitivní verze Basicu, standardní rychlost floppy i kazetové jednotky byla velmi nízká, poruchovost portů pro joystick a myš, odcházející zdroj.

 

Zpět