Commodore Amiga

Commodore AMIGA. Co víc říct na úvod ? Tyhle dvě slova, si myslim, naprosto stačej a tomu kdo minulých pár let nežil někde v mimoprostoru řeknou naprosto všechno. Commodore AMIGA je legenda sama. Byl (teď se zarputilí Amigisti asi trochu rozčílili, že jsem použil minulého času) to fantastický počítač a kdo ví, třeba ještě neni všem dnům konec a jednoho dne se vratí a bude silnější než kdy jindy předtím ...

Všechno to začalo už někdy okolo roku 1982. Skupina designerů počítačů si dala za úkol udělat nejlepší herní počítač (konzole). Byli to Jay Miner (dělal už v Atari na VCS systémech), Dave Morse (z Tonka Toys) a RJ Mical. Pojmenovali se Hi-Torro. Hodně systému v té době mělo stejné chipy, proto když chtěli přijít s něčim opravdu novým a super, museli začít úplně od začátku. Začlo se tedy pracovat. Během prací na novém systému se dodržovali nejvyšší možné způsoby utajení, samy návrháři, když se o systému bavili do telefonu používali kódového označení. Pro systém byl vymyšlen název Lorraine, ale uvnitř firmy se mu řikalo AMIGA. Španělsky AMIGA znamená přítelkyně (girlfriend). A pracovalo se. Výsledkem byli tři samostatné chipy pojmenované Paula, Agnus a Denise. Ten, kdo zná trochu Amigu, už ví o co jde. Pro ty ostatní, kteří neví, aspoň ve zkratce. Jde o jakési "coprocesory", kteří zpracovávali grafiku, zvuk a další bez zásahu CPU, tudíž ho nezaměstnávali, což celkově hodně zvyšovalo výkon. CPU byl pak, dalo by se říct, jen takový "organizátor". "Killer game machine" byla skoro hotová, neměla žádnou klávesnici a další "zbytečnosti" okolo.
Ale pracovalo se dál. Nejdříve sice byl tento systém zamýšlen jen jako herní počítač (konzole), ale právě práce na Operačním Systému AmigaDOS byli prvním krokem od tohoto záměru směrem k osobmímu počítači. A díky firmě Metacomco, která doladila hardware, získala Amiga unikátní sílu a výborný multi-task. Už to nebyla ani zdaleka jen nějaká herní konzole, ale začínal se rýsovat výborný všestranný počítač.
Lorraine (Amiga - přítelkyně) už měla blízko k dokončení, ale nastali finanční problémy a bylo zapotřebí ještě nemálo finančních prostředků pro realizaci projektu. Trio návrhářů se tedy obrátilo na průmysl. Byla oslovena firma Atari, ale byla nerozhodná a do toho vstoupila firma Commodore se svojí bohatou nabídkou a okamžitým jednáním. Bylo jasno, Amiga měla finanční zajištění. Zároveň firma Commodore definitivně rozhodla, že Amiga nebude jen herní konzole, ale že se bude dále vyvíjet jako osobní počítač. Commodore také udělal na Amize ještě mnoho dobrých vylepšení.

Commodore tedy udělal svůj první 16-ti bit, počítač Commodore AMIGA 1000. Představil ho opět na Consumer Electronics Show (CES) a bylo to v roce 1985. A1000 měla vzhled jako klasické PC, tedy samostatný case, oddělenou klavesnici, myš a charakter spíše pracovní stanice. Byla to babka všech Amiga systémů. Prodávala se dobře.

Amiga 1000

Hardware

 

Commodore AMIGA 1000

Paměť RAM

256KB rozšiřitelná 8MB

Paměť ROM

256KB

CPU

Motorola 68000

Frekvence CPU

7.15 MHz

Grafický chip

Agnus

Grafika

320x200, 320x512
640x256, 640x512

Barvy

2, 4, 8, 16, 32, 64 barev
HAM mode - 4096 barev

Zvukový chip

Paula

Zvuk

4 hlasy stereo
8-bit sampling

OS

Kickstart 1.0 - 1.2

Klávesnice

Normální

 

 

Commodore AMIGA 500/2000

Paměť RAM

512KB rozšiřitelná 8MB

Paměť ROM

512KB

CPU

Motorola 68000

Frekvence CPU

7.15 MHz

Grafický chip

Agnus

Grafika

320x200, 320x512
640x256, 640x512

Barvy

2, 4, 8, 16, 32, 64 barev
HAM mode - 4096 barev

Zvukový chip

Paula

Zvuk

4 hlasy stereo
8-bit sampling

OS

Kickstart 1.3

Klávesnice

Normální

RS232

Ano

Amiga 500
Amiga 2000

Zpět